Winkelwagen

Vilkår og betingelser

DEL I.
GENERELLE BETINGELSER FOR FORBRUGERE
Sælger:
Virksomhedens navn: Swift Deal s.r.o.
Registreret kontor: Pri Rajcianke 49 01001 Zilina
ID: 53092511
Rettighedsform: Spol. Ltd.
Registreret: Handelsregistret ved distriktsdomstolen i Zilina, sektion: Sro, fil nr. 74840 / L.
E-mail-adresse: info@profiverkhus.dk
Hjemmeside: hanstad.se
(i det følgende benævnt »Sælger«).
Tilsynsmyndighed:
Slovakisk handelsinspektion (SOI)
Indledning: Indledning
Disse generelle vilkår og betingelser (i det følgende benævnt »forbrugervilkår og betingelser«) beskriver sælgerens og køberens/forbrugerens (også benævnt »køberen« eller »kunden«) rettigheder og forpligtelser i henhold til købsaftalen.
Artikel I.
Generelle bestemmelser
1.1. Køber i henhold til denne DEL I. Forbrugervilkår og -betingelser: forbrugeren.
1.2. Med henblik på disse forbrugervilkår og -betingelser, i henhold til § 2 a) i lov nr. 250/2007 om forbrugerbeskyttelse, en fysisk person, der ikke handler inden for rammerne af sin virksomhed, beskæftigelse eller erhverv, når han indgår og udfører en kontrakt.
1.3. For at kunne indgå en købsaftale og efterfølgende opfylde sine rettigheder og forpligtelser skal køberen som forbruger give følgende personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning: navn, efternavn, post- og faktureringsadresse, mobiltelefonnummer, e-mailkontakt.
1.4 Forbrugerbetingelserne er en integreret del af købsaftalen. Hvis sælgeren og køberen indgår en skriftlig købsaftale, hvor de aftaler andre vilkår og betingelser end disse forbrugervilkår og -betingelser, skal deres kontraktforhold fortolkes i overensstemmelse med den skriftlige købsaftale.
Artikel II
Indgåelse af købsaftalen
2.1 Købsaftalen indgås ved en bindende bekræftelse eller accept af købers forslag om at indgå købsaftalen af sælger i form af en udfyldt og afsendt ordre med betalingsforpligtelse på sælgers hjemmeside (»ordre«).
2.2. Sælger skal acceptere tilbuddet bindende senest 14 arbejdsdage efter, at ordren er sendt til køber. Bindende accept af tilbuddet sker ved at sende en e-mail med accept af ordren til købers e-mailadresse, der blev oplyst, da ordren blev afsluttet. Sælgeren accepterer kun ordren efter at have kontrolleret, at varerne er tilgængelige, at priserne er gyldige, og at leveringsdatoen for de varer, som køberen har anmodet om, er korrekt. Den bindende accept af forslaget sendt via e-mail skal markeres som »ordrebekræftelse«.
2.3. Den e-mail, som sælgeren sender til køberens e-mailadresse, efter at ordren er sendt, og som er mærket som »ordrebekræftelse«, »ordreaccept«, »forslag til ordreændring« osv. har ingen indflydelse på den bindende accept af forslaget, dvs. indgåelsen af købsaftalen, men er kun af informativ karakter. Hvis sælgeren sender et forslag til ændring af ordren til køberen før kontraktens indgåelse, dvs. før den bindende accept af forslaget er sendt, kan salgskontrakten kun indgås i overensstemmelse med dette forslag, hvis køberen accepterer det ændrede forslag.
2.4. Bindende accept af tilbuddet eller ordren indeholder oplysninger om: specifikation af varer, der er omfattet af salgskontrakten, pris på varer og/eller andre ydelser, leveringstid for varer, sted, hvor varer skal leveres, pris, vilkår, måde og dato for levering af varer osv.
Artikel III.
Sælgers rettigheder og forpligtelser
3.1 Sælgeren er især forpligtet til at
I. efter aftalens indgåelse, dvs. efter at ordren er blevet bindende accepteret, at levere varerne til køberen i den aftalte mængde, kvalitet og tid og at pakke dem eller udstyre dem til transport på den måde, der er nødvendig for at bevare og beskytte dem
ii. sikre, at de pågældende varer er i overensstemmelse med den gældende lovgivning i Slovakiet
iii. at levere til køberen (i elektronisk eller fysisk form) alle dokumenter, der er nødvendige for overtagelse og brug af varerne, og andre dokumenter, der kræves i henhold til gældende lovbestemmelser (instruktioner på slovakisk, skattedokumenter).
3.2 Sælgeren har ret til at sikre, at køberen betaler købsprisen for de bestilte varer på en korrekt og rettidig måde.
3.3 Når varerne afhentes personligt, har sælgeren ret til at kontrollere identiteten af køberen eller den person, der er autoriseret til at afhente varerne, eller til at sende en bekræftelses-e-mail, der accepterer ordren for at identificere den, dvs. om varerne faktisk er blevet overdraget eksternt til den person, der indgik salgskontrakten.
Artikel IV.
Købers rettigheder og forpligtelser
4.1 Køberen er især forpligtet til at
i. betale sælgeren den aftalte købspris, herunder omkostningerne ved levering af varerne
ii. tage imod de bestilte eller betalte varer
iii. bekræfte modtagelsen af varerne med sin egen eller en af ham bemyndiget persons underskrift.
4.2 Køber har ret til at levere varerne i den mængde, kvalitet, på den dato og på det sted, som parterne har aftalt i den bindende accept af ordren.
Artikel V.
Leveringsbetingelser og betaling
5.1 Sælger skal tilbyde varerne i overensstemmelse med de prøver, kataloger, typeblade og prøvebøger, der leveres og er tilgængelige på hjemmesiden for sælgers e-shop.
5.2 Sælger forpligter sig til at levere de varer, der er genstand for den indgåede kontrakt, inden for 30 arbejdsdage ved hjælp af en transportør. Varer på lager overdrages normalt til transportøren inden for 2 arbejdsdage og leveres derefter til køberen inden for 2 arbejdsdage. I tilfælde af uforudsete omstændigheder eller tekniske komplikationer kan leveringstiden forlænges. Sælger er forpligtet til straks at informere køber via e-mail, telefon eller SMS.
5.3 Køber er forpligtet til at modtage varerne på det sted, der er angivet i købers ordre, medmindre parterne aftaler andet. Hvis køber ikke tager imod varerne inden for 3 arbejdsdage efter udløbet af den periode, der er angivet i den indgåede købsaftale, uden forudgående skriftlig annullering af kontrakten, er sælger berettiget til at kræve erstatning for den opståede skade med et beløb svarende til de faktiske omkostninger ved det mislykkede leveringsforsøg i overensstemmelse med § 420 i borgerlig lovbog. Efter udløbet af 3 arbejdsdage fra den dag, hvor køberen var forpligtet til at modtage varerne, har sælgeren ret til at trække sig ud af salgskontrakten og sælge varerne til en tredjepart. Hvis kunden ikke tager imod varerne ved den første levering, på trods af at han beviseligt er blevet informeret på forhånd om sted og tid, og anmoder om genlevering af varerne, er kunden forpligtet til at betale omkostningerne ved genlevering af varerne, ud over omkostningerne ved varerne og porto, ved betaling via bankoverførsel på forhånd.
5.4 Hvis sælgeren sørger for transport af varerne til køberen til det sted, som køberen har angivet i salgskontrakten, og køberen beviseligt er blevet informeret om stedet og tidspunktet på forhånd, er køberen forpligtet til at tage imod varerne personligt eller sørge for, at varerne overtages af en person, der er bemyndiget af køberen til at tage imod de varer, der er nævnt i salgskontrakten, i hans fravær og til at underskrive en registrering af leveringen og overdragelsen af varerne. Den tredjepart, der er bemyndiget til at overtage de varer, der er nævnt i købsaftalen, skal give skriftlig tilladelse til sælgeren eller transportøren. Varerne skal anses for at være accepteret i henhold til paragraf 10.2 i disse forbrugerbetingelser.
5.5 Køber skal inspicere varerne og deres emballage umiddelbart efter levering i overværelse af transportøren. Hvis køberen opdager, at varerne eller deres emballage er mekanisk beskadiget, skal han informere transportøren herom. Hvis køber opdager skader på godset eller dets emballage ved modtagelsen, skal køber straks ved modtagelsen af godset notere omfanget og arten af skaderne på godset (skadesrapport), hvis nøjagtighed skal bekræftes af transportøren. På grundlag af den således udfærdigede og til sælgeren overleverede rapport kan sælgeren, efter at have afsluttet skadesbegivenheden med transportøren, give rabat på varerne, udbedre skaden og, hvis varerne har uoprettelige mangler, levere nye varer til køberen, eller handle på enhver anden lovlig måde.
5.6 Hvis sælgeren ikke leverer varerne inden for den periode, der er angivet i 5.2 i forbrugerbetingelserne, har køberen ret til at trække sig ud af købsaftalen, og sælgeren er forpligtet til at tilbagebetale den allerede betalte købspris til køberen.
5.7 Købsprisen kan betales af køberen på den måde, der er valgt i ordren, blandt følgende muligheder: betaling ved bankoverførsel eller indbetaling til sælgers konto, kontant ved levering eller med kreditkort.
5.8 Hvis køberen ikke overtager varerne i overensstemmelse med punkt 5.3 i disse forbrugerbetingelser, har sælgeren ret til at opkræve køberen et opbevaringsgebyr på € 5 pr. opbevaringsdag, medmindre andet er aftalt. Dette berører ikke sælgers ret til at kræve erstatning fra køber for skade forårsaget af købers forsinkelse med at overtage varerne i overensstemmelse med punkt 5.3 i disse forbrugerbetingelser.
5.9 Køber kan kun betale for varerne på den måde, der er godkendt af sælger, dvs. betaling ved levering, betaling via bankoverførsel og betaling med kort.
Artikel VI.
Købspris
6.1 Køber er forpligtet til at betale Sælger købsprisen for de i købsaftalen aftalte Varer, herunder omkostninger til levering af Varerne (herefter benævnt »købsprisen«) i form af bankoverførsel eller indbetaling til Sælgers konto, kontant betaling, betaling ved levering på leveringsstedet for Varerne eller med kreditkort, som angivet i den bindende accept af ordren.
6.2 Hvis køber betaler købesummen til sælger ved bankoverførsel eller indbetaling til sælgers konto, er betalingsdatoen den dato, hvor den fulde købesum er krediteret sælgers konto.
6.3 Køber er forpligtet til at betale købesummen for de bestilte varer inden for den tid, der er angivet i den indgåede købsaftale, dog senest ved levering af varerne.
6.4 Hvis køber betaler sælger købsprisen for de bestilte varer i henhold til den indgåede købsaftale, kan køber kun annullere købsaftalen og kræve tilbagebetaling af købsprisen i overensstemmelse med den gældende lovgivning i Slovakiet.
Artikel VII.
Erhvervelse af ejendomsret og overførsel af risiko for skade på varerne
7.1. Ejendomsretten til de bestilte varer overgår til køberen, når de accepteres på det leveringssted, der er angivet i køberens ordre.
7.2. Risikoen for skade på de varer, der er genstand for den indgåede salgskontrakt, overgår til køberen på det tidspunkt, hvor han overtager varerne fra sælgeren eller en person, der er bemyndiget af ham.
Artikel VIII.
Reklamationsprocedure (ansvar for mangler, garanti, krav)
8.1 Sælgeren er ansvarlig for mangler ved varen, og køberen er forpligtet til straks at fremsætte krav over for sælgeren i overensstemmelse med disse reklamationsregler.
8.2 Disse forbrugerbetingelser gælder for behandlingen af krav.
8.3 Disse reklamationsregler gælder for varer, der er genstand for en kontrakt, der er indgået via e-handel på sælgers e-handelswebsted.
8.4 I garantiperioden har Køber ret til at få afhjulpet manglen gratis ved fremvisning af Varerne, herunder tilbehør, dokumentation og instruktioner, sammen med garantibeviset eller købsbeviset.
8.5 Reklamationer skal behandles af Sælger inden for arbejdsdage pr. telefon eller skriftligt. Køber er forpligtet til at angive mangelens art og omfang i e-mailen. Reklamationsproceduren for varer, der objektivt kan leveres til sælger, starter den dag, hvor alle følgende betingelser er opfyldt
i. Tilvejebringelse af oplysninger til at fremsætte et krav,
ii. levering af de varer, der gøres indsigelse mod
iii. levering af købsbeviset.
Hvis køberen leverer varerne med posten, anbefaler sælgeren, at pakken er forsikret sammen med varerne. Varer, der sendes ved levering, accepteres ikke af sælger. Sælger anbefaler, at varerne emballeres hensigtsmæssigt for at forhindre skader under transporten, hvilket også er udgangspunktet for reklamationsproceduren.
8.6 Køber kan indgive en reklamation på ethvert af sælgers forretningssteder, hvor reklamationen kan accepteres for de solgte varer, eller hos en udpeget person. Den udpegede person kan kun løse kravet ved at udlevere det reparerede produkt, ellers skal kravet videresendes til sælgeren til afvikling. En medarbejder, der er bemyndiget til at behandle klager, skal være til stede på stedet og hos den udpegede person i kontortiden.
8.7 Sælgeren eller den udpegede person skal give køberen en bekræftelse på kravet i form af en e-mail eller i enhver anden skriftlig form, hvor køberen er forpligtet til præcist at identificere manglen på varerne. Sælgeren er forpligtet til at informere køberen om hans rettigheder i henhold til § 622 og § 623 i den civile lovbog. Hvis kravet fremsættes ved hjælp af fjernkommunikation, er sælgeren forpligtet til straks at levere bekræftelsen af kravet til køberen; hvis det ikke er muligt at levere bekræftelsen straks, skal den leveres uden unødig forsinkelse, men senest sammen med beviset for kravet; bekræftelsen af kravet behøver ikke at blive leveret, hvis køberen er i stand til at bevise kravet på anden måde.
8.8 På grundlag af købers beslutning om, hvilke af hans rettigheder i henhold til §§ 622 og 623 i civillovbogen han udøver, er sælgeren eller en udpeget person forpligtet til at beslutte, hvordan kravet skal behandles i henhold til § 2, stk. 2, litra a), i civillovbogen. m) i loven (ved at udlevere de reparerede varer, erstatte varerne, refundere købsprisen for varerne, betale et rimeligt afslag i prisen for varerne, en skriftlig anmodning om at overtage ydelsen eller et begrundet afslag herpå) straks, i mere komplekse tilfælde senest inden for tre arbejdsdage fra datoen for kravet, i begrundede tilfælde, især hvis der kræves en kompleks teknisk vurdering af varernes tilstand, senest inden for 30 dage fra datoen for kravet. Når metoden til behandling af klagen er fastlagt, skal klagen behandles straks; i begrundede tilfælde kan klagen også behandles senere; behandlingen af klagen må dog ikke tage længere tid end 30 dage fra datoen for klagen. Efter udløbet af fristen for behandling af reklamationen har køber ret til at træde tilbage fra kontrakten eller få varerne erstattet med nye varer. Sælger skal informere køber om, at reklamationsproceduren er afsluttet og om resultatet af reklamationen i en form, som parterne har aftalt (f.eks. via e-mail eller anbefalet brev), og køber skal modtage reklamationsrapporten sammen med varerne. Hvis køber har reklameret inden for de første 12 måneder efter købsaftalens indgåelse, kan sælger kun afvise reklamationen på baggrund af en faglig vurdering (»faglig vurdering af varen«). Uanset udfaldet af den faglige vurdering kan sælger ikke kræve, at køber betaler omkostningerne ved den faglige vurdering af varen eller andre omkostninger i forbindelse med den faglige vurdering af varen. Sælger skal give køber en kopi af den faglige vurdering, der begrunder afvisningen af reklamationen, inden for 14 dage fra reklamationsdatoen.
8.9 Hvis køberen har gjort krav på varer efter 12 måneder fra købsaftalens indgåelse, og sælgeren har afvist det, er den person, der har afgjort kravet, forpligtet til at angive i afregningsdokumentet, hvem køberen kan sende varerne til professionel vurdering. Hvis køberen sender varerne til ekspertvurdering til den udpegede person, der er angivet i reklamationsafviklingsdokumentet, skal omkostningerne ved ekspertvurdering af varerne samt eventuelle andre relaterede omkostninger, der med rimelighed er afholdt, bæres af sælgeren uanset resultatet af ekspertvurderingen. Hvis køber beviser sælgers ansvar for den påståede mangel ved varerne ved ekspertvurdering, kan køber gøre kravet gældende igen; garantiperioden udløber ikke under ekspertvurderingen af varerne. Sælgeren er forpligtet til inden for 14 dage fra datoen for det genfremsatte krav at godtgøre køberen for alle omkostninger, der er afholdt til den sagkyndige vurdering af varerne, samt alle relaterede omkostninger, der med rimelighed er afholdt. Det nye krav kan ikke afvises.
8.10 Køber er især ikke berettiget til at kræve en garanti fra sælger:
1. manglende fremlæggelse af betalingsbevis, følgeseddel eller garantikort og tilbehør til varen
2. udløb af garantiperioden for varerne
3. mekanisk skade på varerne forårsaget af køberen
4. brug af varerne under forhold, der er i strid med brugsanvisningen for varerne
5. forkert håndtering, brug eller forsømmelse af varerne,
6. forkert manipulation af varerne af en uautoriseret person
7. normalt slid på varerne (eller nogen del af dem) forårsaget af brugen af varerne.
8.11. Sælger er forpligtet til at behandle reklamationen og afslutte reklamationsproceduren på en af følgende måder:
1. ved at udlevere de reparerede varer,
2. ved at erstatte varerne,
3. tilbagebetaling af købsprisen for varerne (tilbagebetaling mulig på samme måde som
på samme måde som betalingen blev foretaget)
4. ved betaling af et rimeligt afslag i varens pris
5. en skriftlig anmodning om at acceptere den ydelse, der er angivet af sælgeren
6. en begrundet afvisning af et krav på varer.
8.12. Sælger er forpligtet til at udstede en bekræftelse til køber, når der fremsættes et krav. Hvis kravet fremsættes ved hjælp af fjernkommunikation, er sælgeren forpligtet til straks at levere bekræftelsen af kravet til køberen. Hvis det ikke er muligt at levere bekræftelsen straks, skal den leveres uden unødig forsinkelse, men senest sammen med beviset for kravet. Bekræftelsen af kravet behøver ikke at blive leveret, hvis køberen er i stand til at bevise kravet på anden måde. Sælger er forpligtet til at udstede et skriftligt bevis for kravet senest 30 dage efter datoen for kravet.
8.13. Garantiperioden er 24 måneder (medmindre en anden garantiperiode er angivet i særlige tilfælde) og starter fra den dato, hvor køberen modtager varerne.
8.14. Garantiperioden forlænges med den periode, hvor køberen ikke har kunnet bruge varerne på grund af garantireparationen af varerne.
8.15. Hvis varerne udskiftes med nye varer, starter garantiperioden igen fra datoen for modtagelse af de nye varer, men kun for de nye varer. I dette tilfælde vil køberen modtage en kvittering for de udskiftede varer.
8.16. Garantireparationer er gratis, hvis der er opstået et garantikrav.
8.17. Hvis der er en mangel, der kan afhjælpes, har køber ret til at få den afhjulpet gratis, rettidigt og på en ordentlig måde. Sælger er forpligtet til at afhjælpe manglen uden ugrundet ophold.
8.18. I stedet for at afhjælpe manglen kan køber kræve omlevering af varen eller, hvis manglen kun vedrører en del af varen, omlevering af denne del. Sælger kan kun afvikle kravet på denne måde, hvis det ikke medfører omkostninger, der er uforholdsmæssige i forhold til varens pris eller mangelens alvor.
8.19. Sælger kan altid erstatte den defekte vare med en fejlfri vare i stedet for at fjerne manglen, medmindre dette medfører alvorlig ulempe for køber.
8.20. Hvis varen har en mangel, som ikke kan afhjælpes, og som forhindrer den i at blive brugt korrekt som en mangelfri vare, har køber ret til at få varen ombyttet eller til at hæve aftalen. Den samme ret gælder for køberen, hvis manglerne kan afhjælpes, men køberen ikke kan bruge varerne korrekt, fordi manglen dukker op igen efter reparation eller på grund af et stort antal mangler.
8.21. I tilfælde af andre uoprettelige mangler har køber ret til et rimeligt afslag i varens pris.
8.22. Reklamationsbehandling gælder kun for fejl og mangler, som køber har beskrevet i reklamationsformularen.
8.23. Hvis sælger behandler reklamationen ved at afvise den med begrundelse, og køber mener, at manglen ved varen stadig består og ikke er afhjulpet, kan køber udøve sin ret til at få manglen ved varen afhjulpet ved domstolene.
8.24. Det er ikke muligt at ombytte varen til en anden, hvis størrelse, form, type osv. ikke passer til køberen.
8.25. Protokollen for reklamationer kan downloades her.
Artikel IX
Integritet
9.1. Sælgeren har truffet passende tekniske, organisatoriske og personalemæssige foranstaltninger i overensstemmelse med den måde, hvorpå personoplysningerne behandles, især under hensyntagen til de gældende tekniske midler, fortroligheden og vigtigheden af de behandlede personoplysninger og omfanget af eventuelle risici. 18/2018 Coll. om beskyttelse af personoplysninger og AVG-reglerne i henhold til de regler, der er angivet på siden Privatlivspolitik.
Artikel X.
Ret til at træde tilbage fra købsaftalen
10.1. Køberen har ret til at trække sig ud af den indgåede købsaftale inden for 14 dage uden at give grunde under de betingelser, der er reguleret af lov nr. 102/2014 Coll. om forbrugerbeskyttelse ved salg af varer eller levering af tjenesteydelser baseret på en fjernsalgsaftale eller en aftale indgået uden for fast forretningssted af sælgeren og om ændring af visse love (i det følgende benævnt »forbrugerbeskyttelse ved salg af varer«). Inden for denne periode har køberen ret til at pakke varerne ud og teste dem på en måde, der svarer til et almindeligt køb i en klassisk butik. Brug af varerne og efterfølgende returnering af dem til sælgeren kan ikke betragtes som testning. selv før fortrydelsesfristen er udløbet.
10.2. Fortrydelsesfristen udløber efter 14 dage fra datoen for modtagelse af varerne. Varerne anses for at være accepteret
– når køberen eller en tredjepart udpeget af køberen overtager varerne; eller
– når køberen eller en tredjepart udpeget af køberen overtager de sidst leverede varer (hvis varer bestilt af køberen i en ordre leveres separat); eller
– når køberen eller en tredjepart udpeget af køberen overtager den sidste del eller det sidste stykke (hvis varerne består af flere dele eller stykker); eller
– når køberen eller en tredjepart udpeget af køberen overtager de først leverede varer (hvis varerne leveres gentagne gange over en periode).
10.3 Køberen kan anmode om annullering af kontrakten på papir fra sælgeren ved hjælp af en behørigt udfyldt og underskrevet annulleringsformular.
sendes med post til sælgers adresse, eller
– beviseligt overdrages til sælger.
10.4. Fortrydelsesfristen påvirkes ikke, hvis køberen sender eller afleverer en behørigt udfyldt og underskrevet fortrydelsesformular til sælgeren inden fortrydelsesfristens udløb.
– den nøjagtige specifikation af varerne
– datoen for bestillingen
– forbrugerens/forbrugernes for- og efternavn
– forbrugerens/forbrugernes adresse
– forbrugerens/forbrugernes underskrift.
10.5 Når sælgeren træder tilbage fra kontrakten, skal sælgeren tilbagebetale køberen alle betalinger, der er foretaget til ham i forbindelse med indgåelsen af kontrakten, især købsprisen, herunder omkostningerne ved levering af varer til køberen. Sælgeren er ikke forpligtet til at refundere yderligere omkostninger, hvis køberen har valgt en anden leveringsmåde end den billigste normale leveringsmåde, der tilbydes af sælgeren. Betalingerne skal refunderes til køberen uden forsinkelse, senest 14 dage fra den dato, hvor sælgeren har modtaget den udfyldte prøvefortrydelsesformular. De skal betales på samme måde, som køberen har brugt til sin betaling, medmindre han udtrykkeligt har godkendt en anden betalingsmetode, uden at opkræve yderligere omkostninger.
10.6 Køber skal returnere varerne sammen med eventuelt tilbehør, såsom instruktioner, garantikort eller betalingsbevis, til sælgers adresse eller fysisk levere dem til sælgers adresse senest 14 dage efter, at en behørigt udfyldt og underskrevet prøvefortrydelsesformular er blevet sendt til sælger. Fristen anses for at være overholdt, hvis køber returnerer varerne inden udløbet af 14-dages perioden. Hvis køber sender varerne med post, anbefaler sælger, at varerne er forsikrede. Varerne bør emballeres korrekt, så de ikke beskadiges under transporten. Sælger accepterer ikke kontant betaling ved levering.
10.7 De direkte omkostninger ved returnering af varerne bæres af køberen.
10.8 Køber er ansvarlig for enhver forringelse af varerne som følge af anden behandling end den, der er nødvendig for at fastslå varernes art, egenskaber og funktionalitet. Hvis køberen hæver aftalen, og sælgeren leverer de brugte og beskadigede eller ufuldstændige varer, har sælgeren ret til erstatning fra køberen med et beløb svarende til varens reparationsværdi og genoprettelse af varerne til deres oprindelige tilstand eller. Sælger er berettiget til at kræve erstatning fra køber. Hvis køberen ikke frivilligt betaler erstatning, er sælgeren berettiget til at anlægge erstatningssag mod køberen ved en kompetent domstol.
10.9. Hvis køberen træder tilbage fra kontrakten, annulleres alle yderligere aftaler vedrørende den kontrakt, som køberen træder tilbage fra, også med virkning fra begyndelsen.
10.10. Hvis køberen ikke opfylder nogen af sine forpligtelser i henhold til denne artikel X, er tilbagetrækningen fra salgskontrakten ikke gyldig og effektiv, og sælgeren er ikke forpligtet til at refundere eventuelle beviselige betalinger foretaget til køberen; i dette tilfælde har sælgeren ret til refusion af omkostningerne i forbindelse med returnering af varerne til køberen.
10.11. Bevisbyrden for udøvelse af fortrydelsesretten påhviler køber.
10.12. Køber kan ikke træde tilbage fra den kontrakt, der gælder for ham.
– salg af varer, hvis pris afhænger af prisbevægelser på det finansielle marked, som sælgeren ikke har nogen kontrol over, og som kan forekomme i fortrydelsesperioden
– salg af varer, der er fremstillet efter forbrugerens specifikke behov, specialfremstillede varer eller varer, der er specielt beregnet til en individuel forbruger
– salg af varer, der er udsat for hurtig forringelse eller nedbrydning
– salg af varer i beskyttende emballage, der ikke kan returneres af sundheds- eller hygiejnemæssige årsager, og hvis beskyttende emballage er blevet brudt efter levering
– salg af varer, som efter levering risikerer at blive uadskilleligt blandet med andre varer
– salg af alkoholholdige drikkevarer, hvis pris er aftalt på tidspunktet for kontraktens indgåelse, hvis levering tidligst kan finde sted efter 30 dage, og hvis pris er afhængig af prisbevægelser på markedet, som sælgeren ikke har nogen kontrol over
– udførelse af hastende reparationer eller vedligeholdelse, som forbrugeren udtrykkeligt har anmodet sælgeren om; dette gælder ikke for serviceaftaler og aftaler om salg af andre varer end reservedele, som er nødvendige for at udføre reparationer eller vedligeholdelse, når disse aftaler indgås under sælgerens besøg hos forbrugeren, og forbrugeren ikke har bestilt disse tjenesteydelser eller varer på forhånd
– salg af fonogrammer, videooptagelser, fonogrammer eller computersoftware, der sælges i en beskyttende indpakning, hvis forbrugeren har pakket indpakningen ud
– salg af tidsskrifter, undtagen salg i henhold til en abonnementsaftale og salg af bøger, der ikke leveres i beskyttende emballage
– levering af indkvarteringstjenester til andre formål end indkvartering, transport af varer, biludlejning, levering af cateringtjenester eller levering af tjenester i forbindelse med fritidsaktiviteter, og hvor sælgeren forpligter sig til at levere sådanne tjenester på det aftalte tidspunkt eller inden for den aftalte periode
– levering af elektronisk indhold på anden måde end på et fysisk medium, hvis leveringen er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke, og forbrugeren har erklæret, at han eller hun er behørigt informeret om, at han eller hun ved at give sit samtykke mister sin ret til at træde tilbage fra kontrakten.
10.13. Sælgeren har ret til at træde tilbage fra købsaftalen, hvis det er umuligt at opfylde købsaftalen i henhold til § 575 ff. i den borgerlige lovbog. Tilfælde som salg af producentens lager, manglende tilgængelighed af producentens varer, eller hvis producenten, importøren eller leverandøren af varer, der er aftalt i købsaftalen, har indstillet produktionen eller har foretaget sådanne væsentlige ændringer, der påvirker sælgers opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til købsaftalen eller bestræbelser, der med rimelighed kan kræves af sælgeren, ikke kan levere varerne til køberen inden for den tid eller til den pris, der er angivet i disse generelle betingelser for forbrugere. Sælgeren er forpligtet til at informere køberen om dette og til at tilbagebetale den pris, der allerede er betalt for de varer, der er aftalt i salgskontrakten, inden for 14 dage efter meddelelsen om hans eller hendes tilbagetrækning fra kontrakten på den måde, som køberen betalte prisen, medmindre parterne aftaler andet. Sælgeren har ret til at træde tilbage fra aftalen, selv om køberen ikke har taget imod varerne inden for tre arbejdsdage fra den dag, hvor køberen var forpligtet til at tage imod dem.
Artikel XI.
Alternativ tvistbilæggelse
11.1. Køberen – forbrugeren har ret til at søge erstatning fra sælgeren, hvis han ikke er tilfreds med den måde, hvorpå sælgeren har håndteret hans klage, eller hvis han mener, at sælgeren har krænket hans rettigheder. Forbrugeren har ret til at indgive en ansøgning om indledning af en ATB-procedure (»ansøgning«) til ATB-instansen, hvis sælgeren ikke har svaret på anmodningen om afhjælpning som nævnt i forrige sætning eller ikke har svaret inden for 30 dage fra afsendelsesdatoen. ATB-instanserne skal være organer og autoriserede juridiske enheder i overensstemmelse med § 3 i lov nr. 391/2015 Coll. om alternativ tvistbilæggelse i forbrugertvister, f.eks. den slovakiske handelsinspektion, hvor køberen – forbrugeren har ret til at vælge den ATB-instans i forbrugertvister, som han henviser til.
11.2. Køberen – forbrugeren skal handle i overensstemmelse med § 12 i lov nr. 391/2015 Coll. om alternativ tvistbilæggelse. ADR kan være en tvist mellem køberen – forbrugeren og sælgeren, som opstår i forbindelse med forbrugeraftalen eller som er relateret til forbrugeraftalen. Værdien af tvisten, som løses gennem ATB, skal overstige €20. ATB-instansen kan opkræve et gebyr af køber-forbrugeren for at indlede ATB; dette gebyr må ikke overstige €5, inklusive moms. ADR-instansen kan tidligst anmode om betaling af gebyret samtidig med ADR-meddelelsen.
11.3 Køber-forbrugeren har ret til at bruge onlinetvistbilæggelsesplatformen (i det følgende benævnt »RSO«) til at løse sine tvister på det sprog, han ønsker. Køber-forbrugeren kan bruge RSO-platformen, som er tilgængelig på hjemmesiden http://ec.europa.eu/consumers/odr/ , til at løse deres tvist.
Køberen og forbrugeren skal udfylde den elektroniske klageformular, når de indsender deres sag på RSO-platformen. De oplysninger, de giver, skal være tilstrækkelige til at identificere den relevante online ATB-instans. Køberen/forbrugeren kan vedlægge dokumenter til støtte for sin klage.
Artikel XII
Afsluttende bestemmelser
12.1 Hvis købsaftalen er indgået skriftligt, skal eventuelle ændringer ske skriftligt.
12.2. Kommunikation mellem de kontraherende parter skal hovedsageligt finde sted via e-mail eller brev.
12.3. Kontraktforhold, der ikke reguleres af disse generelle vilkår og betingelser for forbrugere, reguleres af de relevante bestemmelser i civilloven, lov nr. 250/2007 om forbrugerbeskyttelse, lov nr. 102/2014 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med salg af varer eller levering af tjenesteydelser på grundlag af en fjernsalgsaftale eller en aftale indgået uden for fast forretningssted af sælgeren og om ændring af visse love, lov nr. 22/2004 om e-handel og anden lovgivning, der regulerer forholdet mellem sælgeren og forbrugeren.
12.4 Hvis køberen beviseligt accepterer disse forbrugervilkår og -betingelser og afgiver en bindende ordre, er den indgåede købsaftale underlagt disse forbrugervilkår og -betingelser, medmindre parterne har aftalt andet.
12.5 Sælgeren må kun sælge varerne til slutbrugere (fysiske personer – ikke-iværksættere). Hvis du er interesseret i at købe varer fra iværksættere, bedes du kontakte sælgeren via e-mail på info@profiverkhus.dk.
I Zilina, den 11. december 2020